Hakkûhbar – Gabbertje

Natuurlijk kende ik ze ook: die kale koppen in hun Aussies met
die uitpuilende ogen. Van die types die na een nachtje doortrekken het liefst
nog even doorhakten op de afterparty in een of andere tunnelbuis. De jongens en
meisjes die bij het ochtendgloren al tandenknarsend langs je heen liepen
terwijl ze dwars door je heen keken.
Het was dit prototype gabber dat de inspiratie vormde voor
de allereerste parodie op de gabberscene: Gabbertje.
Bob Fosko, bekend van De Raggende Manne, en Ruben van der Meer, acteur en
cabaretier, waren de twee mannen achter Hakkûhbar. In hun bewerking van de
bekende tune van de TV-serie Swiebertje staken zij de draak met ‘onze’
lifestyle.
Al waren wij vergeleken met onze ‘broeders en zusters’ wel
héél saai en braaf met onze watertjes en onze Red Bulls. Geen Aussies… Geen
kale koppen… Ik had mijn haar zelfs niet eens opgeschoren. Niet dat ik het niet
wilde… Maar mijn kapper weigerde het toen ik het voorstelde: “Daar begin ik
niet aan”. En klaar was ik.
Maar toch voelde het als een dolksteek: ‘onze’ muziek werd rechtstreeks
aangevallen. En het ergste was: de andere helft van Nederland lachte er
smakelijk om. Het kocht massaal de single. Gabbertje
bereikte daardoor de hoogste positie in de vaderlandse hitlijsten en bleef daar
drie weken staan. Het betekende het begin van het einde.
Want de gifbeker moest leeg. Na de eerste hit van Hakkûhbar
volgden de liedjes Supergabber en Gabbersaurus. En ook deze nummers
gooiden hoge ogen. En en passant werden we nog van links aangevallen door Gabberwijffie
en van rechts door onze ‘eigen’ Gabber Piet. En dat deed nog wel het meeste pijn:
het boegbeeld van de gabberscene, de presentator van ons favoriete
TMF-programma ‘Hakkûh!’ bracht met Hakke & Zage ook een nummer uit dat de gabberscene volledig op de hak nam.
Met het schaamrood op de kauwende kaken verdwenen wij als
trotse gabbers langzaam naar de underground. Keihard nagelachen door de mannen
van Hakkûhbar. Maar… Karma is a bitch. Hun financiën liepen via een studio die
vóór hun grote succes al diep in de geldproblemen zat. Toen het geld opeens
binnenstroomde begonnen de oude schuldeisers zich weer massaal te melden bij
die studio. Het deed de eigenaar besluiten om dan maar te vertrekken. En hij
nam al het geld mee. De man is nog steeds spoorloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *