De Jazzpolitie – Liefdesliedjes

Nee… ik hoefde niet te raden welke artiest dit was. Met dat
typische, zeikerige stemgeluid kón het er maar één zijn. Als ik heel vroeg
thuis kwam van school, of tijdens mijn vakantie naar Radio 3 luisterde, hoorde
ik die stem nog wel eens op de radio. Tussen 12 en 2 had hij daar zijn eigen
programma. Verschrikkelijk! Nooit kwam er eens een leuk nummer voorbij, hij
viel ons constant lastig met zijn eigen mening en dan voortdurend dat
betweterige geblaat. Ik was altijd blij als het weer twee uur was.
…De plaat werd afgekondigd. “Dit was De Jazzpolitie. Met Liefdesliedjes”. Huh? Geen Henk
Westbroek? Dan was hij óngetwijfeld de zanger van deze band. Dat móest wel! Maar
nee, later bleek ook dát niet het geval te zijn… Want in een interview met deze
nieuwe band viel de naam Henk Westbroek geen enkele keer. De beste man had er gewoon
helemaal niets mee te maken.
Nee… het betrof een Gronings muziekduo dat bestond uit Peter
Groot Kormelink en Herman Grimme. Beiden waren zij afkomstig van de band
Splitsing, bekend van het nummer Wind en zeilen. Een plaatje dat in 1985 veel gedraaid werd op de radio maar nét
niet de Nederlandse Top 40 wist te bereiken.
Liefdesliedjes
werd opeens een stuk leuker. Sterker nog… het veroverde zelfs een plaatsje op
een van mijn cassettebandjes. Tussen 2Unlimited en U96. En het kreeg uiteraard
een notering in Erwin’s Top 40. En ook de bijzonder indrukwekkende opvolger Ze zijn terug vond ik mooi. Al had ik toen geen enkel benul over
welk zwaar beladen thema het eigenlijk ging: de opkomst van het neo-nazisme.
Het zal waarschijnlijk díe plaat zijn geweest die ervoor
zorgde dat De Jazzpolitie niet gek lang daarna werd benaderd door het Nationaal
Comité 4-5 mei met de vraag om een nummer te schrijven voor Bevrijdingsdag. Dat
deden zij. Ze maakten Bommen en granaten (geen
video beschikbaar) en brachten dit op maar liefst zes Bevrijdingsfestivals ten
gehore. En daarmee verbraken zij direct het record ‘meeste festivals op één
dag’.

Was er dan geen énkele link met die vreselijke Henk
Westbroek? Toch wel. De mannen van De Jazzpolitie waren vóór en ná hun
succesperiode toch vooral actief als liedjesschrijvers. Zo schreven zij vijf
nummers voor het debuutalbum van Westbroek. Later zouden zij ook voor het
tweede album nog een zestal nummers schrijven. Maar dat zij die man aan een
muzikale carrière hebben geholpen is hen vergeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *