Wamdue Project – King of my castle

We kunnen urenlang filosoferen over de betekenis van dit
nummer. Dat het, zoals enkele sites roepen, refereert aan de ‘theory of the
unconscious’ van vermaard psycholoog Sigmund Freud, die stelde dat wij niet
vrij zijn in ons handelen maar volledig onder controle staan van ons onbewuste
‘ik’. Geen ‘Herr im eigene Hause’ dus, of, vrij vertaald in het Engels: geen King of my castle. Maar lopen we de
songtekst door, geeft dat weinig aanleiding tot zulke diepgravende bespiegelingen.
Het was in ieder geval niet waar ík aan dacht toen ik dit
nummer in 1999 voor het eerst hoorde. Voor mij was het gewoon weer zo’n fijn
zomerplaatje. Een plaatje dat óók op ons illegale MTV-cd’tje stond en daardoor onderdeel
werd van de soundtrack van onze vakantie in Renesse dat jaar.
De man achter Wamdue Project was de Amerikaan Chris Brann.
Twee jaar daarvóór had hij King of my castle al uitgebracht. Toen nog een downtempo nummer dat niet zou hebben
misstaan in de playlist van het roemruchte Cafe del Mar. Alleen niet bepaald
Top 40-materiaal dus. Totdat Roy Malone ermee aan de slag ging. Hij maakte er
de remix van zoals de meesten van ons die nu kennen.
In die versie werd het een gigantische hit. Niet alleen in
ons land, waar het de tweede plaats in de Top 40 behaalde, maar ook in vele
andere landen. In het Verenigd Koninkrijk was het zelfs één week de best
verkochte plaat van het land.
Het leverde Chris Brann een nominatie op voor de Brit Awards
2000 als ‘Best British Newcomer’. Mooi, maar toen kwam de organisatie erachter
dat ze iets essentieels over het hoofd hadden gezien. Hij was namelijk helemaal
geen Brit, maar een Amerikaan. Met het schaamrood op de kaken trokken ze de
nominatie weer in.
Wamdue Project had toen allang zijn tweede plaat uitgebracht.
En waar Where do we go in het
Verenigd Koninkrijk en in Duitsland nog redelijk succes opleverde, haalde het
hier de charts niet meer. Het succes ebde daarna verder weg totdat 10 jaar na
het succes het label van Armin van Buuren, Armada, een remake uitbracht. Hij
deed daarbij zelf ook nog een duit in het zakje: de single bevatte een remix
van de toenmalige nummer één-DJ van de wereld. Het hielp de plaat aan een 14de
plaats in Nederland en een top 10-notering in België.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *